1. Exposició del professor recolzat en tecnologies
- El professorat utilitza l'ordinador i un projecte per a millorar l'explicació.
- S'empren recursos (presentacions, simulacions virtuals, continguts multimèdia), que pot haver preparat el propi professor o han estat elaborats per tercers (editorials, altres professionals.
Inconvenients
- L'alumne aprèn millor alguns continguts però no aprèn a utilitzar les tecnologies
- No fomenta l'accés universal a les TIC
- No suposa treball cooperatiu, ni promou la participació social
- Tampoc facilita l'aprenentatge actiu ni l'ús estratègic dels recursos
- No es beneficia de l'establiment de xarxes, ni participació de la comunitat
- Esquema professor ensenya i alumne aprèn
Avantatges
- Il·lustrar amb major claredat alguns conceptes i presentar-los de forma mes atractiva
- El professorat aprèn a utilitzar les TIC
- Podria millor la motivació cap a l'aprenentatge de l'assignatura i/o cap a l'ús de recursos informàtics
2.Iniciació a la informàtica
Inconvenients
- Aquests coneixements són necessaris però no suficients per a fer un ús reflexiu i “estratègic” de les tecnologies per a arribar als propis objectius d'aprenentatge i comunicació
- Si s'ensenya de fora de context, no es fomenta un aprenentatge significatiu, ni funcional (depèn de l'activitat que es realitza)
Avantatges
- Es desenvolupen coneixements bàsics necessaris per a poder utilitzar les tecnologies
3.-Treball mitjançant programes educatius
- Aquesta modalitat consisteix en la utilització de programes, habitualment elaborats per uns altres, algunes vegades és el propi professor qui els construeix.
- D'aquesta forma sol garantir-se major proximitat als objectius curriculars que estan treballant i a les necessitats educatives de cada alumne.
- En els programes educatius l'habitual és que proposin exercicis en els quals s'ha de trobar la resposta correcta
- D'aquesta forma l'ordinador pot aportar un aspecte atractiu i pot resultar motivador.
- La tasca que se sol demanar no és molt diferent a les quals es realitzen en paper i llapis
Inconvenients
- Ni el professor ni el professorat aprenen a utilitzar les TIC per a cercar, processar i elaborar informació. No milloren les seves possibilitats d'usar les TIC adaptades als seus objectius
- Aquesta forma de treball no serveix per a desenvolupar la implicació de la comunitat o de la creació de xarxes
Avantatges
- Pot fer valuoses aportacions per a l'aprenentatge depenent dels criteris didàctics i pedagògics del programa i segons l'ajustament a les necessitats de l'alumnat
- Familiarització amb el funcionament dels pc’s
- Accés universal dels TIC si el professor té en compte les dificultats de cada alumne.
- Treball cooperatiu a l’accedir 2 alumnes a un pc.
4.-Aprenentatge per investigació
- Per la seva pròpia essència, es tracta de fomentar l'aprenentatge actiu i el més autònom possible per part de l'alumnat, que es veu confrontant a prendre decisions al voltant del seu aprenentatge.
- El professor se situa en el paper d'orientador, guia, mediador.
- La possibilitat de triar entre diferents opcions d'aprenentatge permet convertir el procés de treball en objecte d'aprenentatge.
- El component cooperatiu permet l'intercanvi de les diverses opinions
Inconvenients
- Es requereix que l'alumnat i el professorat tinguen coneixements bàsics sobre els recursos que va a utilitzar (principalment les TIC)
- Presenta dificultats per al professorat per tractar-se d'una forma de treball distinta amb no molta experiència
Avantatges
- Admet la presa de decisions de l'alumnat en el seu procés d'aprenentatge i per tant és la forma mes apropiada per a treballar l'ús funcional i contextual de les TIC.
- Permet treballar amb grups heterogenis, de manera que els alumnes puguin ajustar-se als diversos nivells.
- Desenvolupament professional del professorat a causa de el seu canvi de paper
- Es presta incorporar la implicació de la família i la comunitat educativa
- Es fomenta la creació de xarxes.
No hay comentarios:
Publicar un comentario